evidence-based

Research Papers

Neurofeedback Requires Better Evidence of Efficacy Before It Should Be Considered a Legitimate Treatment for ADHD: What is the Evidence for this Claim?

Pigott, H. Edmund, Cannon, Rex (2014) · NeuroRegulation

The article reviews the evidence for the claim that neurofeedback lacks sufficient evidence of efficacy and, therefore, cannot be considered a legitimate treatment for ADHD.

View Full Paper →

A Position Paper on Neurofeedback for the Treatment of ADHD

Sherlin, Leslie, Arns, Martijn, Lubar, Joel F., PhD, Estate Sokhadze (2010) · Journal of Neurotherapy

This position paper provides the current evidence supporting the use of neurofeedback in the treatment of ADHD and recommendations on the implementation of neurofeedback in clinical practice. The paper also provides basic information regarding the diagnosis and psychophysiological etiology of ADHD. The paper does not focus on a specific age range of a clinical population. Unless otherwise noted, we are referring to all subtypes of ADHD (inattentive, hyperactive only, and combined). Conclusions and recommendation are based on the most recent research; however, we also refer to relevant historical studies that support our position on neurofeedback. The readers are strongly advised to research behavioral diagnostic criteria and testing methods elsewhere. This paper is not intended as a comprehensive educational tool for diagnosis or treatment of ADHD. Our purpose is to demonstrate the rationale and to reference the necessary support for neurofeedback in order to be recognized as a legitimate, scientific, and evidence-based intervention for the treatment of ADHD.

View Full Paper →

Neurofeedback in der Behandlung der Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätsstörung (ADHS) im Kindes- und Jugendalter

Holtmann, Martin, Stadler, Christina, Leins, Ulrike, Strehl, Ute, Birbaumer, Niels, Poustka, Fritz (2004) · Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie

Zusammenfassung: Einleitung: In der Therapie der Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätsstörung (ADHS) sind viele nicht-medikamentöse Behandlungsmethoden den Nachweis ihrer Wirksamkeit schuldig geblieben. Für das Neurofeedback (auch EEG-Biofeedback) hat sich die Evidenzbasis in den vergangenen Jahren verbessert. Neurofeedback bewirkt abhängig vom Trainings-Protokoll Veränderungen des EEG-Frequenzspektrums oder der ereigniskorrelierten Potentiale bei ADHS und strebt über die gelernte Modifikation dieser Parameter eine Verbesserung der ADHS-Kernsymptome an. Methoden: In dieser Übersichtsarbeit werden die vorliegenden Forschungsbefunde detailliert dargelegt. Ergebnisse: Die durch das Neurofeedback erreichten kurzfristigen Verbesserungen entsprachen in drei kontrollierten Studien denen einer pharmakotherapeutischen Stimulanzien-Behandlung. Neurofeedback führte zu einer signifikanten Reduktion von Unaufmerksamkeit, Impulsivität und Hyperaktivität. Darüber hinaus fand sich eine anhaltende Normalisierung des Spontan-EEGs, während eine Stimulanzientherapie keine vergleichbare Normalisierung bewirkte; es traten keine unerwünschten Wirkungen auf. Untersuchungen zur Wirkdauer der Neurofeedback-Effekte sind ermutigend, stützen sich aber auf kleine Patientenzahlen. Schlussfolgerung: Neurofeedback ist ein viel versprechender Ansatz in der Behandlung aufmerksamkeitsgestörter, hyperaktiver Kinder. Gleichwohl besteht Bedarf an weiteren kontrollierten Studien mit einheitlichen diagnostischen Kriterien, ausreichend großen Stichproben, geeigneten Veränderungsmaßen und Katamnese-Untersuchungen.

View Full Paper →

Ready to Optimize Your Brain?

Schedule a free consultation to discuss evidence-based and how neurofeedback training can help

* Required fields